
 

 

ЗОРАН Б. ЈЕВТОВИЋ УДК 316.7(497):316.774 
Филозофски факултет Оригиналан научни рад 
Ниш Примљен: 10.05.2015 
 Одобрен: 30.05.2015 

 
 
 
 
 
 

АСИМЕТРИЧНА БИТКА ЗА                                             
УТИЦАЈЕМ НА БАЛКАНУ 

Сажетак: У новом светском поретку мења се природа међународних односа, 
али и инструмената националне моћи. Напредне технологије све више се интегришу у 
савремене информационо-комуникационе системе и безбедносне стратегије, произво-
дећи меку моћ која разорним психолошким деловањем постаје много ефектнија од 
било које војне силе. У новом друштвеном амбијенту све се мења и прилагођава кому-
никационом дејству, при чему медијске сензације, спекулације, спиновања и слике 
избијају у први план. Ако је у индустријском поретку кључ управљања била домина-
ција на мору и у ваздуху, данас је то надзор над информацијама, чиме се обезбеђује 
управљање свешћу других. Нагла заинтересованост глобалних медијских џинова (аме-
ричког Си-еН-еНа, руске Раше Тудеј и катарске Ал Џазире) за активном улогом на 
просторима Балкана указује нам на стратешки интерес ових простора, али и припрему 
постратне реконструкције којом суверенитет овдашњих држава треба даље сужавати. 
На тржишту идеја побеђује онај ко креира јавни ток симбола и њихових значења 
(мејнстрим), али мали народи слабо схватају лекције које су их скупо коштале у прош-
лости. 

Кључне речи: Балкан, медији, мека моћ, утицај, јавност, цивилно друштво 
 
 
 
 
 

Најновија дешавања на Балкану (напад албанских терориста у Куманову, 
у Македонији и Зворнику, у Републици Српској; вехабизам и миграције стано-
вништва на Косову и Метохији, Босни и Херецеговини  и Рашкој; дужничка 
криза у Грчкој...) указују на пораст утицаја радикалног ислама, економску нес-
табилност, ендемску корупцију елита и поновно играње на карту оживљавања 
екстремних национализама, при чему се препознају и прикривени интереси 
других држава којима би отварање нових жаришта помогло у промовисању 
сопственог значаја. Етничке и религијске разлике и даље су линије деоба, дра-
гоцено време се троши на јалове расправе о историјској одговорности и кри-
–––––––––––– 
 Рад је настао у оквиру пројеката број 179008 који реализују Универзитет у Београду, Факултет 
политичких наука и Универзитет у Нишу, Филозофски факултет, а финансира Министарство 
просвете, науке и технолошког развоја Републике Србије. 



Зоран Б. Јевтовић, Асиметрична битка за утицајем на Балкану 

 190 

вици других страна, док у пракси грађани живе све лошије и незадовољније. 
Отворена подршка неких балканских држава идеји градње гасног Турског тока 
не наилази на позитиван одјек у Бриселу и Вашингтону; Орбаново истицање 
мађарске суверености и кокетирање са истоком, уз неприкривени антагонизам 
према страним банкама и компанијама такође; док Ципрасово затезање око 
враћања грчких дугова, уз политички микс са Турском и Русијом изазива ла-
вину незадовољстава, посебно у Немачкој и другим државама - кредиторима. 
Стога не чуди што САД, ЕУ, ММФ и НАТО као геополитички приоритет изд-
вајају активности на смањењу руског утицаја на овим просторима, јер играјући 
активну улогу у овдашњим политичким процесима она одвлачи пажњу са дру-
гих неуралгичних тачака Евроазије. 

Декомпоновање ентитетских граница све гласније се тражи кроз ревизи-
ју Дејтонског споразума и уставне реформе у Босни и Херцеговини, при чему 
је прави циљ обуздавање тежњи ка независности Републике Српске; америчка 
администрација из сенке подржава сувереност Косова, али и активности на 
стварању велике албанске државе, док Грчка тврдо блокира пријем Македони-
је у НАТО. „Одлазак“ македонског премијера Груевског ујединио је западне 
обавештајне центре, али и активирао руске службе, додатно дестабилизујући 
читав простор, јер у дубини скрива нове уступке албанској заједници! На ди-
пломатском, политичком, безбедносном и пропагандном плану одвија се про-
цес постратне реконструкције, којом суверенитет овдашњих држава треба 
даље сужавати, сводећи их на облик протектората. Болни и опасни процеси 
реконфигурације одвијају се иза кулиса јавности, али да би грађани о њима 
знали више неопходно је да добијају правовремене информације из медија, 
што је на овим просторима скоро немогуће, јер је комуникациони простор ис-
парцелисан у интересне зоне страних утицаја. 

Предмет нашег интересовања је медијацентризам као облик продуженог 
идеолошког, обавештајног и психолошког деловања у којем се коришћењем 
симболичких ресурса моделује шира јавност. Циљ је промена свести јавног 
мнења тако што ће након деловања пројектованих пропагандних слика и ин-
формација током одређеног времена и у одређеном простору таргетирани ау-
диторијум прихватити нове мисаоне обрасце као репрезентативне слике реал-
не стварности, мењајући им дотадашњи смисао.1 У савременој геополитичкој 
пракси користе се и синоними мека сила (soft power),2  млаки рат,3 паметна 

–––––––––––– 
1 Теоретичари медијацентризам виде као „специфичан начин емитовања специфичних (дина-
мичних) слика, који у појединим моментима постаје доминантан, водећи ка квалитативној про-
мени како емитованих слика, тако и смисла које те слике рађају.“ (Чернов, 2007: 82). 
2 У академски вокабулар појам је увео амерички политиколог Џозеф Нај млађи (Joseph Nye, Jr.), 
подразумевајући под силом – „способност да се мења понашање других да бисте добили оно 
што желите. За то постоје три основна начина: принуда (штап), плаћање (шаргарепа) и прив-
лачност (мека сила)“. (Nye J., Jr. Think Again: Soft Power , Foreign Policy, 2006, February 23). 
3 Чувени совјетски дисидент Александар Зиновјев, у књизи: Слом руског комунизма, средства 
јавног информисања види као технички апарат за изградњу менталита, тако што „утичу на емо-
ције људи, имајући за циљ да их подстакну на одређено понашање које је пожељно онима који 
производе и шире такве информације“. Западни стратези су пропагандну из хладног рата 
вођеног скоро пола века само трансферисали у рухо млаког рата.  



Култура полиса, год. XII (2015), посебно издање, стр. 189-204 

 191 

моћ итд. Западна либерална елита софистицираним појмовима скрива њихово 
право значење, уткано у америчку доктрину сукоба ниског интензитета која 
подразмева комбиновање психолошко-пропагандних операција усмерених ка 
цивилним и војним циљевима, уз евентуалну оружану подршку оперативног 
или тактичког нивоа.4 Другим речима, у модерној геополитичкој архитектури 
медији производе нову врсту симболичког насиља, јер наметањем значења и 
појмова управљају погледима и оријентацијом маса. Велике силе тако своје 
позиције оснажују оснивањем и наметањем комуникационих центара који ну-
дећи конвертиране идеолошке погледе, вредности и обрасце заправо мењају 
свест нових публика.  

Ако још има оних који мисле да је нагло ангажовање великих светских 
медијских играча на Балкану ради квлитетније информисаности овдашњих 
становника, онда се може рећи да они не препознају скривени дискурс моћи 
глобалних сила. За успешност медијацентризма стратешки је важан геополи-
тички контекст, финансијска и оперативна способност грађења и дистрибуције 
комуникационих наратива. Већ поменути амерички политиколог Џозеф Нај, 
расподелу моћи је видео према обрасцу који подсећа на сложену тродимензи-
оналну шаховску игру. На горњој табли, војна моћ је махом униполарна и Сје-
дињене Државе још увек имају првенство, али на средњој економска моћ уве-
лико постаје мултиполарна, јер поред САД ту су и Кина, Русија, Немачка, Ја-
пан и неке арапске државе. Доња шаховска плоча је подручје прекограничних 
међународних односа који су изван контроле владе и укључују разноврсне 
недржавне актере попут, с једне стране, банкара који електронским налогом 
шаљу своте веће од државних буџета неких земаља, а с друге обавештајце који 
изазивају револуције и смена непослушних лидера. На тој доњој табли, моћ је 
асиметрично расута, представљајући полигон за могуће конфликте и примену 
савремених технолошких алата и оружја. Комбиновањем конвенционалних, 
специјалних и манипулативних средстава на терену се одвија невидљива битка 
за освајањем свести грађана нападнуте територије, али се читав процес покри-
ва фолијом бриге за људска права, слободом и демократијом које су у опаснос-
ти. Током сукоба у Украјини у терминологији се појавио појам хибридни рат, 5  
чиме се желело указати на јачу спрегу оружаних и неконвенционалних техни-
ка руске стране, што је неопрезна и површна констатација. Кроз историју ра-
тови су увек представљали комбинацију деловања војне силе, обавештајних 
активности, мреже информација којима се сукоб преливао у пропагандно-
психолошку сферу и економско-политичке борбе у којој су учествовале не 
само војске, већ читави народи и владе. Теоретичари тврде како „хладни рат 
–––––––––––– 
4 Платформу за израду ове стратегије формулисала је група експерата, познатија као Комитет из 
Санта Феа, у првој половини 1980, а даље разрадио моћан тим од 2.600 стручњака свих профила 
Пентагона и водећих обавештајних служби. Уместо бацања пара на бесомучну трку у наоружању 
циљ је постао контрола људских умова, сламање противничког морала и жеље за отпором. Више 
у: Тоталитаризам и масмедији, Јевтовић, 2000. стр. 53-57. 
5 НАТО га дефинише као „претњу коју представља било који тренутни или потенцијални проти-
вник, укључујући државе, не-државе и терористе, са могућношћу, било демонстрираном или 
вероватном, да истовремено користе конвенционална и неконвенционална средстава адаптивно, 
у остваривању својих циљева“. 



Зоран Б. Јевтовић, Асиметрична битка за утицајем на Балкану 

 192 

никада није ни престајао, само су картографију почели да пројектују техноло-
шко-комуникацијски супериорни људи, свесни да полуобразованом станов-
ништву треба понудити што више пожељних информација о себи, али још 
више о другима“. 6 Једина промена је у доступности нових технологија, које 
више нису предност само водећих сила!  

На пример, у Србији се велики број тиражних и утицајних медија налази 
у рукама страних компанија, па је занимљиво како ће они у потенцијално кри-
зним ситуацијама штитити национални интерес? Илуструјмо ове тврдње кон-
кретним подацима: немачко-швајцарска издавачка кућа Ringer Axel Springer 
(RAS) издаје врло читане новине: Блиц, Ало,24 сата, Ауто Билд, Блиц Жена, 
Пулс и Нин, при чему се нека њихова електронска издања налазе међу најпосе-
ћенијим у земљи.7 Иако званично немају ниједну телевизију, са извесношћу се 
може говорити да су врло гледане телевизије Прва и Б92 у немачкој зони ути-
цаја, иако су формални власници из Грчке и са Кипра.8  О нараслом интересо-
вању светских медијских компанија за маленом публиком Балкана говоре и 
други подаци из ове области: отварање регионалне телевизије Н1, партнера 
америчког Си-Ен-Ена,9 сајта и радио-станице руске државне међународне 
агенције Русија данас10  и арапске телевизије Ал Џазире.11 Ако знамо да су на 
овим просторима још из ранијег периода присутни радио-програми Слободне 
Европе, Дојче велеа и Гласа Америке12 увиђамо да је процес медијатизације од 
ширег геополитичког значаја, односно да је у току борба за наклоност балкан-
ског јавног мнења. Негирања ове констатације се своде на „бригу“ о интереси-
ма грађана да буду квалитетно и „независно“ информисани, при чему је и лаи-
ку јасно да о високом профиту којим се руководи медијска индустрија овде не 

–––––––––––– 
6 Деспотовић, Љ. и Јевтовић, З.: Геополитика и медији, 2010, стр. 148. 
7 Интернет сајт: blic.rs и zena.blic.rs.  
8 Назив „Прва“ преузет је од немачке телевизије „Das Erste“, док је визуелни идентитет позајм-
љен од немачке станице „Pro Sieben“. Већина шпица информативних емисија, у неким 
случајевима укључујући и музику, скоро је идентична. ТВ Прва директно сарађује са РТЛ телеви-
зијом  из Хрватске у погледу размене вести из ове две државе.  
9 Телевизија Н1 (N1) правно је партнер са америчким Си-Ен-Еном (CNN), и налази се у влас-
ништву „Junajted grupe“, која је истовремено и власник кабловског оператера СББ (SBB). Ве-
ћински удео у власништву има Фонд „Kolberg Kravis Roberts“ (KKR), који је међу три највеће 
америчке инвестиционе компаније. На челу фонда налази се Дејвид Петреус (Davиd Petreys), 
некадашњи командант међународних снага у Авганистану и доскорашњи шеф америчке CIA! 
10 Руска ТВ мрежа „Раша тудеј“, има годишњи буџет од преко триста милиона долара, а главна 
уредница Маргарита Симоњан не крије да је овај медиј „најефикасније оружје Русије у борби за 
утицај на мишљење светске јавности“ („Путиново оружје у медијском рату“, Политика, стр. 2, 
18. 8. 2013)! 
11 У муслиманском свету карактеристична је телевизија Ал Џазира (ар. Al-Gazirat - „острво“). 
Иако је приликом оснивања (1. новембра 1996.) као циљну групу имала само становнике Ката-
ра за једну деценију станица се трансформисала у глобални медиј којег гледа 150 милиона Ара-
па у 22 државе, око два милиона кабловских власника у Северној Америци, четири милиона 
Европљана, а посредством интернета још око 18 милиона корисника. 
12 Радио мреже „Voиce of America“, „Free Europe“ и „Radio Liberty“ у целости су у рукама САД, а 
отворено их контролише и финансира ЦИА. О слободи тржишта и демократских стандарда 
говори и податак да грађани Немачке не могу да слушају програме „Дојче Велеа“, иако се емиту-
ју на 40 светских језика, баш као што је у САД забрањен пријем „Гласа Америке“! 



Култура полиса, год. XII (2015), посебно издање, стр. 189-204 

 193 

може бити ни говора!13 Квантитативно повећање медијских наратива на прос-
торима балканских држава није само помак у избору канала или доказ о уве-
ћању медијских слобода, већ и вешто камуфлиран концепт дистрибуирања 
спинованих наратива који циљају да постану доминантни у промени постојеће 
друштвене свести, која се споро уклапа у либералне токове. Чињеница да се 
мека моћ испољава кроз све већи број програма и жанровских формата води 
нас ка хипотези да конфликтна парадигма на овим просторима још није ко-
начно обликована, односно да се Балкан као културно-историјски простор 
ирационалних погледа, анимозитета, непријатељстава и нетолеранције у гло-
балној геополитичкој перспективи и даље пројектује као могуће поље сукоб-
љавања. 

 
 
 

Мека моћ Запада 

Још од деведесетих година прошлог века велики светски медији су пока-
зали жељу да се озбиљније баве проблемом Балкана, посебно тадашњих југос-
ловенских народа. Светски сервис ББЦ-ја је имао битну улогу у формирању, 
организовању и повезивању опозиционих медија у Србији, уз вести које су 
често биле једини канал критике Милошевићевог режима. Сличан утицај је до 
данас задржала Слободна Европа, само је борбу против диктатуре заменила 
промоција америчке спољне политике. Економска криза праћена драстичним 
смањењем буџета оставила је крупне последице: Французи су укинули Радио 
Франс-инфо (RFI), који је био вероватно најквалитетнији програм на српском 
језику, а потом је нестао и Би-Би-Си (BBC) на српском, симбол грађанског 
отпора комунизму. Данас у радијском етру имамо само немачки сервис ДW 
(Deutsche Welle) и Слободну Европу, потврду да су Немачка и Америка и даље 
проактивне медијске силе.  

Ипак, прва асоцијација на помен глобалних медија је амерички Си-Ен-
Ен (The Cable News Network), који је са емитовањем почео 1. јуна 1980. годи-
не, да би за непуну деценију прерастао у мрежу са скоро 40 бироа (10 домаћих 
и 29 интернационалних), више од 900 придружених локалних и неколико ре-
гионалних станица, као и неколико станица на другим језицима. Си-Ен-Ен је 
временом постао део мултинационалне корпорације AOL Time Warner, која је 
међу највећим медијским корпорацијама у свету. Настала је спајањем неколи-
ко медијских фирми: Time Warner преузео је 1995. године Turner Broadcasting, 
у чијем је саставу био и ЦНН, а  2001. спојио се са AOL-om („America On Li-
ne“), првим провајдером интернет услуга на планети. Овај медијски џин упо-
шљава око 80.000 људи, од чега је више од три хиљаде у Си-Ен-Ену. Имиџ 
глобалног гласила створен је током ирачког рата у Заливу 1991. године, када је 
захваљујући директном преносу бомбардовања обезбеђена вишемилионска 
–––––––––––– 
13 На пример, српско тржиште реклама у протекле три године вредело је годишње око 170 мили-
она евра и као такво, недовољно је да обезбеди опстанак домаћих медија, оцена је из истражи-
вања Центра за међународну помоћ медијима, објављеном фебруара 2014. Стање није ништа 
боље ни код суседа: у Бугарској је буџет за оглашавање у медијима око 250 милиона евра годи-
шње, а у Албанији скоро десет пута мањи! 



Зоран Б. Јевтовић, Асиметрична битка за утицајем на Балкану 

 194 

публика, али и слава неустрашиве телевизије „која је увек на лицу места“. На-
кон студентских демонстрација на Тјенанмену 1989.године и значајне улоге у 
извештавању, новинари ове куће постали су амблеми политички важних до-
гађаја, дајући им идеолошки печат начином информисања, избора слика и пре-
ћуткивања одређених података. Ова телевизија је при томе утицала на ток до-
гађаја који су имали три димензије: националну, дипломатску и поље 
међународних расправа о могућем решењу кризе. Си-Ен-Ен је први увео „brea-
king news“ (ударне вести на глобалном плану) и извештавање током трајања 
догађаја, промовишући мишљење да „вести нису оно што се десило, већ оно 
што се дешава“ („real-time news“).  

Осим 24-четворочасовног редовног информативног програма, који је по 
мишљењу критичара пристрасан, ЦНН повремено има проблеме са „тех-
ничким грешкама“. Међу најпознатијим у раздобљу које су довеле до 
међународних осуда су оне из доба рата у Јужној Осетији када је ЦНН прика-
зао слике града Цхинвали којег је уништила грузијска војска подржавана од 
САД док се читао текст о нападима руске војске, чиме се креирао утисак да га 
је она уништила. Памти се и „грешка“ у преводу говора иранског председника 
који је 2006. године изјавио: „Иран има право на нуклеарну енергију, а циви-
лизиране нације немају потребе за нуклеарним оружјем“, док је то амерички 
медиј превео: „Кориштење нуклеарног оружја спада у иранска права“. На про-
стору бивше Југославије једна од таквих „грешака“ везана је уз репортажу о 
демонстрацијама српских националиста поводом хапшења хашког оптуженика 
Радована Караџића, илустрована снимцима далеко спектакуларнијих и насил-
нијих демонстрација мађарске деснице у Будимпешти. Грешке о којима гово-
римо довеле су до ерозије кредибилитета, узрокујући да се на катедрама за 
журналистику извештаји ове куће проучавају као примери идеолошког зас-
трањивања. 14  

Сједињене Државе су увек вешто користиле тзв. меку моћ,  која јој је 
обезбеђивала надпропорционални утицај у глобалном окружењу. Иако на поп-
риштима бројних сукобљавања има наговештаја слабљења америчке хегемони-
је, челични стисак над Балканом и даље је подједнако снажан. Колико је овај 
простор стратешки битан показује и отварање регионалне телевизије Н1, која 
је западној јавности представљена као први регионални информативни канал 
на подручју бивше Југославије. Чињеница да је стратешки партнер компанија 
Си-Ен-Ен и да се емитују одабрани програми из америчке мреже, као и да гло-
бална медијска кућа обезбеђује “консултације, обуку и оперативну подршку 
кроз све видове производње вести“ указује на озбиљност читавог пројекта. 
Програм се равноправно реализује из три центра: у Београду, Загребу и Сара-
јеву, на језицима народа који ту живе. Предвиђено тржиште чини око 15 ми-
лиона људи, али с обзиром на низак стандард грађана, као и високу задуже-
ност привреде, тешко је говорити о задовољавајућем финансијском аспекту 
као мотиву отварања. Након уговора са бугарском медијском кућом Njuz 7, ово 

–––––––––––– 
14 Паковање најкомпликованијих глобалних догађања у поједностављену црно-белу матрицу у 
којој се добри момци боре против лоших у теорији је названо „ефектом Си-Ен-Ена”! 



Култура полиса, год. XII (2015), посебно издање, стр. 189-204 

 195 

је други од већих партнерских програма Си-Ен-Ена у источној Европи. Заним-
љиво је да важну улогу у читавом пројекту има један политичар: некадашњи 
амерички амбасадор у Србији Камерон Мантер (Cameron Munter) главни је 
консултант Јунајтед Груп, али и на високој позицији саветника у СББ-
Телемакс Србија?15 Политичке и обавештајне биографије водећих личности 
ангажованих од стране западних партнера показују да долазак Си-Ен-Ена мо-
же да значи озбиљну намеру корпоративне Америке да у наредном периоду 
интензивира примену „меке“ силе која ће у важним политичким догађајима 
који вероватно следе имати задатак да спинује, прелама и обликује мњење у 
корист корпоративних интереса. Као некада, Балкан се својим геостратешким 
положајем, по ко зна који пут, намеће као зона опасно укрштених интереса 
Истока и Запада. 

 
 
 
 
 

Ал Џазира и поглед у зеленом 

Културни и религијски контакти данас су постали готово немогући без 
глобалних медија који су високим финансијским улагањима, квалитетном тех-
нолошком продукцијом и сјајним креативним тимовима за кратко време прем-
режили планету. Колико је за стварање колективне свести важно имати сопс-
твени медиј показује пример арапских држава и култура, које су разлоге свог 
слабљења виделе управо у дефициту друштвеног капитала, пре свега у пољу 
културе, религије и радне етике.   

У већини арапских држава електронски медији су се развијали под буд-
ним оком државе, која је доследно поштујући традицију и Кур’ан, постајала 
све удаљенија од остатка света. Бројним начинима (од уређивачке политике до 
техничке подршке)16 штитила се исламска култура и религија. Можда би таква 
оријентација могла да опстане да сателитско комуницирање није променило 
глобалну географију, осуђујући све државе затворене у просторе националних 
резервата на тиху изолацију и нестајање. Арапски свет је брзо потражио одго-
вор формирајући сопствену организацију (АРАБСАТ), очекујући да новим 
информационо-комуникационим системом парира западу. Комерцијализаци-
јом сателита почетком осамдесетих покушан је продор популарних дневних 
новина: Аш-Шарк, Ал-Авсат и Ал-Хајат (Schleifer, 1998: 11), са намером про-
моције арапских погледа у свет, али су жељени ефекти изостали.  Мислило се 
да ће државне телевизије изласком на сателит повећати комуникациони утицај, 
али у борби са Си-Ен-Еном, видљивим преко совјетског сателита није било 
никаквих шанси. Технолошка револуција могла се пратити кроз отварање ве-
–––––––––––– 
15 Главни финансијер је Јунајтед група, која је најјача пеј ТВ платформа, а која око себе окупља 
Ес-бе-бе Телемакс из Србије, као и Телемах из БиХ и Словеније, Тотал ТВ и још око 15 мањих 
фирми у већинском власништву инвестиционог фонда „Мид Европа партнерс“ и Европске банке 
за обнову и развој (ЕБРД). 
16 Да би спречила пропагандни утицај страних култура, Саудијска Арабија је шездесетих година 
прошлог века кодирајући ТВ сигнале користила мало коришћени француски СЕКАМ систем. 
Као последицу добила је повећану продају мултисистемских пријемника и још већу гледаност 
неарапских програма! 



Зоран Б. Јевтовић, Асиметрична битка за утицајем на Балкану 

 196 

ћег броја електронских медија, али већина се програмски окретала спорту и 
забави, препуштајући поље политичко-културолошког утицаја другима. При-
лику је уочио и британски Би-Би-Си, схватајући да интегрисањем са неком 
арапском кућом може учврстити своје, већ традиционално добре позиције. 
Тако је 1994. основана Би-Би-Си Арабик Телевизија, финансијски богато подр-
жана од саудијских елита, са прецизно дефинисаном поделом: британска ме-
дијска компанија била је задужена за обуку и менаџмент, а саудијска краљев-
ска породица за финансије!  Велика ишчекивања оснивача су се распршила као 
мехур од сапунице. Новинарски тим састављен од пробраних професионалаца 
са запада, али и уз већине арапских држава тешко се одвикавао од рада без 
државне контроле, док је гледаност и даље била слаба. Слика западних медија 
све више је доминирала у арапским домовима, промовишући хедонизам и пот-
рошачку културу (Јевтовић, 2009: 68). Муслимани су све мање добијали при-
лику да јавним иступима изнесу своје ставове, уочавајући да чак и међу својом 
сабраћом губе утицај.  

Револуционаран комуникациони одговор уследио је са оснивањем теле-
визије Ал-Џазира,17 која је одмереном стратегијом и таргетираним форматизо-
вањем постала арапски Си-Ен-Ен. Највећа и најконтроверзнија информативна 
телевизијска кућа на Блиском истоку која „24 сата дневно емитује вести из 
целог света, посебно са жаришта сукоба“, (како пише у заглављу Интернет 
странице ове ТВ-мреже), данас је синоним информисања муслимана широм 
планете. Крах Би-Би-Си Арабик Телевизије означио је блистави почетак ове 
електронске тврђаве, јер је преузимањем више од 250 обучених новинара, уре-
дника, камермана, монтажера и осталог особља, Ал-Џазира без великих улага-
ња добила одличну професионалну базу.18Иако је приликом оснивања (1. но-
вембра 1996.) као циљну групу имала становнике Катара и мото „ми имамо 
обе стране“, за непуне две деценије ова станица се муњевитом брзином из 
локалног трансформисала у глобални медиј којег гледа 150 милиона Арапа у 
22 државе, око два милиона кабловских власника у Северној Америци, четири 
милиона Европљана, а посредством интернета још око 18 милиона корисника 
дневно. Одговарајући захтевима разноврсне публике и великом броју конкуре-
ната, Ал-Џазира је оснивала и посебне канале: Al Jazeera Sports, Al Jazeera Chil-
dren, Al Jazeera International, Al Jazeera Documentary, Al Jazeera English и сл.  

Поређења са Би-Би-Сијем годе муслиманском уху, али су далеко од ре-
алности. Док се енглески јавни сервис финансира од пореза свих грађана по 
јасно утврђеним правилима, катарска станица финансије добија директно од 
емира и његове богате породице. Већ овај податак показује да систем нема 
критички отклон ка властима, чиме се руши мит о објективности, али и рађа 
сумња да је Ал-Џазира гласноговорник катарске државе и њене политике. То 
потврђују и арапски научници, попут Матуна Фондија (Mamoun Fandy), који у 
књизи “ (Не)цивилни рат речима: медији и политика у арапском свијету”, об-
–––––––––––– 
17 Катарски принц Хамад бин Халифа Ал-Тана (Hamad bin Khalifa Al Thani) је новооснованој 
станици даровао 140 милиона долара, уз богате субвенције које су се наставиле до данас (El-
Nawawy i Iskander, 2003:33.). 
18 Maalouf, 2008: 6. 



Култура полиса, год. XII (2015), посебно издање, стр. 189-204 

 197 

јашњава како Ал-Џазира извештава по принципу „anywhere but here“, истражу-
јући проблеме у земљама диљем света, али заобилазећи исте у Катару (Fandy, 
2007: 9). Да би се познавала геополитичка парадигма арапског размишљања 
важно је разумевање концепта сквотинга (Wada’ al Yad), према коме „просто-
ром који си успио да заузмеш можеш и да владаш“. То важи за све нивое и 
сфере живота и представља неку врсту „приватизације државног власништва“, 
укључујући и медије (Fandy, 2007: 16). Другим речима, простор који покривају 
арапски медији легитиман је за остваривање свих политичких, финансијских, 
идеолошких, културолошких и религијских циљева, тако да се распростирање 
медијских слика у пракси поистовећује са тихим освајањем територија. Ако се 
из културних образаца муслиманског становништва на Балкану потискују 
мултикултурни елементи, а форсирају арапски обрасци јасно је да ће у перспе-
ктиви доћи до корените промене свести! 

Ал Џазира Балкан је део међународне ТВ-мреже, која је са радом на 
овим просторима почела 11. новембра 2011. године. У почетку, кренуло се са 
шест сати самосталног садржаја на бошњачком, хрватском и српском језику, 
док се остатак програма преузимао од енглеског огранка Ал Џазире. Станица 
је смештена у Сарајеву, док су регионални центри отворени у Загребу, Београ-
ду и Скопљу. Уз то, широка мрежа дописника из Подгорице, Приштине, Мос-
тара и Бања Луке, али и у Вашингтона, Лондона, Брисела, Берлина, Беча, Мос-
кве, Истанбула, Јерусалима и Пекинга и још преко 70 центара које матична 
телевизија има широм света, омогућиле су овом медију да постане један од 
важнијих извора информисања на балканским просторима. Краљевска поро-
дица је у покретање Ал Џазире Балкан, јединог регионалног news канала, у 
почетној фази уложила 15 милиона евра, са идејом да „допринесе помирењу 
међу народима региона“. У свакој наредној години инвестирана је слична сума 
(за четири године око 60 милиона евра), што показује решеност оснивача да се 
угнезди на овим просторима, при чему се размишља и о покретању сличног 
радио-програма до краја 2015. године. 

Већ сада можемо закључити да је по професионалности, начину извеш-
тавања и концепцији програма  Ал Џазира Балкан  верна реплика америчког 
Си-Ен-Ена из златних дана. Око две стотине стално запослених ради у техно-
лошки најмодернијим условима, са планом да се количина информација даље 
увећава (трајање вести од 12 до 24 сата), посебно обрађујући теме политичког 
карактера специфиче за одређену територију. Нарочито је занимљив приступ 
друштвеним проблемима који одликује благи притисак, уместо конфликта; 
при чему се избегава сукоб са локалним властима. Принцип Ал Јазеере је 
упорно указивање на проблем, пре него директно опонирање надлежни-
ма. Новац не представља проблем, јер Арапи на  ово улагање не гледају из 
финансијске перспективе, већ кроз распростирање утицаја, репутације и побо-
љшања имиџа. Тако комуникационом галаксијом шире значај свог присуства, 
чиме се оснажују тврдње комуниколога да: „Медији више нису само медији. 
Они данас имају много већу базу него раније и, као резултат, јединствен утицај 
на међународну политику. Медији могу служити као оружје у конфликтима, 
инструменти за склапање мира, могу учинити традиционалне границе иреле-



Зоран Б. Јевтовић, Асиметрична битка за утицајем на Балкану 

 198 

вантним и ујединити људе цијелог свијета. Овај феномен – Ал Џазира ефекат – 
преобликује свијет” (Seib, 2008: xii). 

 
 
 
 
 

Руска алтернатива  

Да се медијско-пропагандна реалност на небу Балкана убрзано мења по-
стало је много видљивије тек након отварања руског медијског сервиса Спут-
њик, када је Димитриј Кисељов (Дми́трий Константи́нович Киселёв),19 један од 
најближих сарадника председника Путина, отворено изјавио како је њихов 
основни задатак промовисање руских погледа. „Боримо се против агресивне 
(западне – прим. аут.) пропаганде која напаја свет. Циљ овог пројекта је да 
пружимо алтернативу интерпретацијама светских догађаја”, поручио је високи 
медијски званичник, признајући да је лекцију научио извештавајући о Наран-
џастој револуцији у Украјини, када је схватио да новинарство у савременом 
друштву производи доминантне слике и вредности. Случајно или не, али ода-
бир држава и градова у којима су отворене испоставе сервиса одраз су и прио-
ритета руске спољне политике: Вашингтон, Лондон, Њу Делхи, Каиро, Монте-
видео, Пекинг, Берлин, Рио де Жанерио, Истанбул, Париз, Буенос Ајрес, Хел-
синки, Минск, Кијев, Ташкент, Астана, Бишкек, Сухуми, Цинвал, Тбилиси, 
Јереван, Баку, Кишњев и – Београд. Обједињавање три информативна гиганта 
у државну медијску корпорацију Русија севодња омогућено је спајањем теле-
визије Раша тудеј, највеће руске информативне агенције РИА Новости и не-
када кључног ослонца бољшевичке пропаганде, радио-станице Глас Русије. 
Пројекат медијске глобализације заснивао се на креирању модерног и поузда-
ног информационог комплекса који ће постати извор информација за широк 
аудиторијум, али неоптерећен старим догмама и сећањима на совјтску државу. 

Почетком децембра 2005. године из Москве је почело емитовање телеви-
зијског програма Русија данас (енгл. Russia Today, скр. RT; рус. Россия се-
годня), означавајући тренутак укидања медијског монопола запада у сфери 
меке моћи. Иницијатива је потекла од тадашњег министра информација Ми-
хајла Лесина (Михаил Юрьевич Лесин) и Алексеја Громова (Алексе́й Алек-
се́евич Гро́мов), портпарола руског Председника. Уз помоћ Владе Руске Феде-
рације формирана је, најпре, Аутономна непрофитна организација „ТВ Новос-
ти“ (Автономная некоммерческая организация „ТВ Новости“), у чијем окриљу 
је стартовало емитовање новог глобалног телевизијског програма. Наиме, пре-
ко Федералне агенције за штампу и масовне комуникације Русије 
(Федеральное агентство по печати и массовым коммуникациям России), регу-
латорног тела подређеног Министарству комуникација (Министерство связи и 
массовых коммуникаций Российской Федерации), обезбеђен је почетни буџет 
од 30 милиона долара за покретање целодневног програма, само на енглеском 
језику, и исто толика сума за емитовање у првој години. Половина новца по-
тиче из буџета, док су остатак обезбедиле комерцијалне банке и неколико ве-
–––––––––––– 
19 Кисељов је и директор новинске агенције „Росија севодња”, коју не треба мешати са истоиме-
ном телевизијском мрежом. 



Култура полиса, год. XII (2015), посебно издање, стр. 189-204 

 199 

ликих руских компанија (Knobel, 2005). Запослено је око 300 новинара, а за 
главног и одговорног уредника постављена је Маргарита Симонијан (Марга-
ри́та Симо́новна Симонья́н), у то доба, двадесетпетогодишњакиња и сигурно 
најмлађа уредница једног глобалног телевизијског програма. „Не постоји обје-
ктивност“, тврди она. „Само приближавање истини са што је могуће више раз-
личитих активности“ (Политика, 16.11.2014). 

Већ на истеку прве деценије можемо говорити о изузетној позицији рус-
ког сервиса. Поред програма на енглеском, покренути су и сервиси на арап-
ском и шпанском језику: Русија Ал-Јум (арапски: Русија данас) 2007. године и 
РТ Актуелидад (шп. RT Actualidad: РТ Присутан), две године касније. Отворен 
је посебан програм само за гледаоце у САД –РТ Америка 2010, као и РТ Доку-
ментарни, 2011. године, на енглеском и руском језику. Сваки нови програм 
одмах је праћен сопственим веб-сајтом, постајући истовремено доступан на 
рачунару или мобилном телефону, са растућом популарношћу на најкоришће-
нијем звучно-визуелном интернет-сервису „Јутјуб” (You-Tube), на којем Руси-
ја данас има посебан канал још од 2006. године (https://www.youtube.com/user/ 
RussiaToday). Широм света у 29 мултимедијалних центара запослено је око 
2.500 људи, чиме је практично формирана глобална комуникациона мрежа, 
која користи све могућности телевизије, као најмоћнијег масовног медија, и 
све могућности њене конвергенције са новим медијем, глобалним системом 
компјутерских мрежа – интернетом. 20 

Произведени медијски садржаји посредују се терестријално у САД (4 
канала) и Великој Британији (1 канал), а широм света коришћењем 30 сатели-
та, 500 кабловских и мноштва тзв. ај-пи-ти-ви (енгл. скр. од IPTV/Internet Pro-
tocol Тelevision: интернет-протокол телевизија) оператера широм света. Тако 
доспевају до 650 милиона гледалаца у више од сто земаља, а гледа их 28% 
претплатника на неком од кабловских дистрибуционих система (КДС) у свету, 
укључујући и гледаоце у 2,8 милиона хотелских соба које су прикључене на 
КДС (Милетић, 2014: 21). Годишњи буџет ове медијске мреже је до 2014. го-
дине повећан више од десет пута (процењује се на преко 400 милиона долара), 
по чему је међу највећим инвеститорима у свету медијске индустрије. Име 
телевизијског програма скраћено је у РТ (2009), са јасном мотивацијом да се 
елиминишу предрасуде постојећих и потенцијалних гледалаца због чињенице 
да је реч о руској медијској мрежи.  

Резултати техничко-технолошког, кадровског, продукционог и програм-
ског развоја зачудили су свет, посебно аналитичаре на западу, јер је мека сила 
за кратко време ударила у њен трбух. На територији САД програм РТ Америка 
је 2010. године био на другом месту по гледаности страних телевизијских про-
грама, одмах иза Би-Би-Си Ворлд сервиса, а у великим градовима међу пет 
–––––––––––– 
20Једна од последњих иновација је постављање банера „Рашапедија” (енгл. Russиapedиa – 
http://russиapedиa.rt.com/), што је парафраза добро познате „Википедије“. За разлику од оригина-
ла, у руској верзији није могуће допуњавати или мењати текстове, али зато она садржи мноштво 
информација о овој земљи, поређаних по енглеској абецеди. Образложење је дато на уводној веб-
страници – разградња преовлађујућих стереотипа о Русији као „снегом покривеној земљи, домо-
вини вотке, медведа и КГБ-а”! 



Зоран Б. Јевтовић, Асиметрична битка за утицајем на Балкану 

 200 

најгледанијих у целокупној телевизијској понуди (Haider, 2010). У Великој 
Британији РТ је још 2012. године био на трећем месту са 2,5 милиона гледала-
ца – више су имали само Би-Би-Си и Скај њуз. (Laughlin, 2013). Хамбуршки 
„Шпигл“ (Der Spiegel), један од водећих политички магазина у свету, конста-
тује да је „руски председник Владимир Путин створио анти-CNN за западне 
гледаоце“; да „у Вашингтону 13 пута више људи гледа тај руски програм него 
немачки еквивалент Дојче веле“; да „два милиона Британаца редовно гледа тај 
канал Кремља“; да је „његова интернет презентација успешнија од свих такма-
ца“ и да је „у јуну 2013. Russia Today достигла рекорд на YouTube поставши 
прва ТВ-станица која је имала милијарду гледања својих видео-клипова“. 

Анализирајући продукцијски аспект телевизијских програма РТ лако 
уочавамо како се он не разликује од било које глобалне телевизије са запада: 
почев од најавних шпица, преко начина реализације информативних емисија, 
интервјуа и ток-шоуа; до укључивања репортера „са лица места“, инсистирања 
на важности слике, изгледа и јавног наступа уредника, новинара и презентера. 
Вођени тимовима професионалаца који прецизно усмеравају сваки сегмент 
програма, они практично стварају префињени одраз Си-Ен-Ена, али у руској 
верзији, при чему су разлике у приступу последице идеолошких супроставље-
ности. У прилог овој тези иде и чињеница о ангажовању угледних „телевизиј-
ских звезда“, као што је нпр. Лари Кинг (Larry King), вишедеценијски (1980-
2010) бренд америчког парњака, који у програму руске телевизије за гледаоце 
у САД има две емисије – „Лари Кинг сада“ (Larry King Now) и „Политика са 
Ларијем Кингом“ (Politicking with Larry King). Ширење руског погледа на свет 
праћено је пропагандном обојеношћу, а сви који јој се супроставе добијају 
отказе или сами напуштају програм! 21 

Ако мислите да Русија има превише пара и да их улудо баца у медије, 
веома грешите. Раша Тудеј није скупа имитација Си-Ен-Ена, већ моћна пропа-
гандна машина која је укинула монопол америчке пропаганде увијене у цело-
фан демократичности. Манир западног гледалишта да не преиспитује позади-
ну и контекст вести, прихватајући форму поједностављеног и површног сли-
кања стварности, појавом руске телевизије, али и арапске Ал Џазире значајно 
је промењен. У јавност је усађена потреба да се види (и чује) „друга страна“, 
што се добро могло видети већ приликом извештавања о рату у Јужној Осетији 
и Абхазији (2008). Док су западне телевизије вестима са терена и њиховим 
интерперетацијама стварале „институционалну представу“ о Русији као агре-
сору, руска телевизија је доказивала да је конфликт изазвала Грузија упадом 
војске на територију Јужне Осетије. Међутим, пропагандну победу однели су 
западни медији: Си-Ен-Ен је пред камере довео тадашњег председника Грузије 
Михаила Сакашвилија који је оптужио Русију за агресију, док су у позадини 
емитовани снимци разорених градова. Иако су руски медији тврдили како је 
реч о манипулацији, јер су приказане рушевине из Јужне Осетије последица 
грузијског напада, истину нико није хтео да чује. Од тог тренутка Русија је 
–––––––––––– 
21 На пример, две америчке новинарке телевизије Раша тудеј (Лиз Вол и Еби Мартин) дале су 
отказ јер нису биле сагласне с политиком Москве према Украјини и начину на који та државна 
телевизија извештава о украјинској кризи! 



Култура полиса, год. XII (2015), посебно издање, стр. 189-204 

 201 

променила медијску стратегију, чврсто решена да грешке више не понови. Да 
је однос снага у медијском надметању промењен видело се већ током извешта-
вања из Украјине (2014), када је у запаљеној згради Дома синдиката у Одеси у 
пожару изгорело више од 40 људи. Док су западни медији углавном прећутки-
вали стравични злочин или минимизирали његов значај, РТ је овом догађају 
пружао потпуну информативну и интерпретативну пажњу, указујући да су 
злочин починили припадници украјинског националистичког „Десног сектора“ 
и радикалне групе из Харкова и Кијева. Иако је Си-Ен-Ен чинио све како би 
догађај био релатизован пласирањем међу вести које нису ударне, запостав-
љањем одговора на питање: ко је изазвао пожар и чинећи све како би умањио 
број људских жртава, код публике на западу пробудио се црв сумње у слике 
сопствених медија, али што је у глобалној игри много важније – покренуо се 
механизам несигурности у америчку изузетност! 

Руси имају пословицу: „Боље касно, него никад“, објашњавајући њоме 
актуелно присуство на Балкану. Уочавајући пропагандно заостајање у трци са 
западним медијима, који су сваки пут кад се нешто деси муњевито сервирали 
своју верзију истине, решили су да ситуацију преокрену коришћењем техника 
и метода највећих конкурената. За почетак је одабран локални радио који ће се 
бавити локалним питањима и проблемима и који ће се трудити да актуелне 
теме и проблеме осветли са разних страна. При томе, његова глобалност је 
апсолутна с обзиром да су све станице међусобно повезане, тако да сваку од 
њих функционално покрива и 28 других дописништава. Руски портал и радио-
станице на овим просторима постају део алатки меке моћи, што несумњиво 
показује заинтересованост државе за већим присуством и ангажовањем на 
Балкану. 22 Није тешко запазити да је Београд једини град у региону у којем 
Спутњик отвара редакцију, што се уклапа у школу мишљења да је Србија важ-
на за руске интересе. Руски пропагандни стратези настоје створити пукотине у 
светском јавном мнењу, па нишанећи глобално циљају регионално, играјући 
на карту времена и обрађивања једног по једног питања. У том светлу активни-
ја медијска улога на Балкану део је много ширег процеса који трага за гласо-
вима подршке у глобалном политичком одлучивању.  Никита Бондарјев, виши 
научни сарадник Руског института за стратешка истраживања (РИСИ) из Мос-
кве,23 отварајући званично представништво ове организације у Београду крајем 
октобра 2013. признао је стратешку заинтересованост Русије за ангажованијом 
улогом на Балкану, по којој улагање капитала и профит нису једини циљеви, 
јер је много важније остваривање политичког утицаја. Поред медија мета је и 
невладин сектор, у којем тек треба очекивати промене! 

–––––––––––– 
22 Позиције Русије ближе појашњавају и портали: Srbin.info, Fond strateške kulture, Glas Rusije, 
Ruska reč, SrbiNaOkup, FejsbukReporter, Srpska.ru, Vostok, Pravoslavnaja porodica, Pravda или 
Zavetnici.rs! 
23 Руска верзија америчке Карнеги, или РАНД корпорације, основана 2009, као део администра-
ције председника Руске Федерације. Циљеви и смисао Института је у припреми и изради анали-
тичке продукције, која затим иде администрацији председника, али и у друге институције, попут 
Министарства иностраних послова, руске агенције за међународну сарадњу „Россотруд-
ничество”, или у државне корпорације као што је „Гаспром”. Институт је укључен у процесе 
јавне дипломатије и научне активности. 



Зоран Б. Јевтовић, Асиметрична битка за утицајем на Балкану 

 202 

Запад је прозрео нову игру са Истока, чинећи све да је обесмисли и не-
гира као вредност. У готово свакој „објективној критици“ руског медијског 
кишобрана полази се од стереотипа да је то само модернизована варијанта 
грубе пропаганде из совјетске епохе, чиме се пажња скреће на манипулатив-
ност садржаја или да је реч о персоникикацији руских тенкова и ракета. Даље 
се критичка анализа персонализује и повезује са руским председником Пути-
ном, па се на питање – „Шта је Русија данас?”, нуди крајње поједностављен 
одговор – то је „Пропагандни излаз Кремља који има кризу идентитета“ (Ioffe, 
2010). 

 
 

Закључна разматрања 

Српска јавност успавано посматра промене у окружењу, верујући ваљда 
да јој други желе боље од ње саме. У тренутку писања овог рада очекивало се 
да Агенција за приватизацију медија објави јавни позив за продају још око 80 
медија у државном власништву, чиме је настављен процес започет још 2002. 
године и у којем је у наредних пет година продато 45 друштвених медија? 
Међутим, озбиљне анализе ефеката саморазарања сопственог информационог 
ткива никада није било, можда због чињенице да је у пракси успешно опстао 
само један медиј.24 Повлачење државе из комуникационог простора образло-
жено је чињеницом да је она лош власник, односно да као финансијер врши 
непосредан утицај на уређивачку политику. Такође, у политичкој реторици 
истицано је да је приватизација медија један од захтева у поступку уласка у 
Европску Унију, што је потпуна замена теза: Брисел је тражио транспарент-
ност власништва и транспарентност финансирања, како се не би дешавало да 
владајући политичари преко ноћи постају медијски олигарси, водећи партијску 
пропаганду новцем свих грађана. Мањински медији су остали ван овог проце-
са, па ће тако бити могуће да Албанци у Бујановцу, Бошњаци у Тутину, 
Мађари у Сенти, Хрвати у Суботици, Румуни у Вршцу и сл. добијају инфор-
мације на матерњем језику, док Срби то неће моћи, јер су медији локалних 
заједница погашени?25 Тако долазимо до новог парадокса: док се глобални 
медији утркују за доминацијом над овдашњим комуникационим простором, 
српски медији пропадају, препуштајући симболички спектар другим играчима! 

Управљати неким друштвом значи господарити комуникационим токо-
вима, конфликтним ситуацијама и кризама; једном речју одлучивати о јавним 
начинима представљања. Савремени медијски системи информишу, обавешта-
–––––––––––– 
24 Председница Синдиката новинара Србије Драгана Чабаркапа изјавила је да је приватизација 
медија у Србији имала катастрофалне резултате и указала да закони и Устав Србије дозвољавају 
и чак, обавезују локалне самоуправе да обезбеде информисање, посебно у срединама и на јези-
цима националних мањина. Она је подсетила и да у земљама ЕУ постоје регионални и локални 
јавни медијски сервиси. Наводећи као пример суседну Хрватску где је од 150 локалних медија у 
половини оснивач локална самоуправа, а половина је у власништву запослених-акционара. 
25 У Србији живи око милион припадника 21 националне мањине, који традиционално уживају у 
остваривању права на информисање на матерњем језику. Као проблем појавио се политички 
утицај националних савета на медије којима су они оснивачи. 



Култура полиса, год. XII (2015), посебно издање, стр. 189-204 

 203 

вају, забављају, али и креирају софистициран тип друштвеног надзора, са фил-
трираним обрасцима идеолошке доминације, која ће бити видљива када за то 
дође тренутак. Тематизујући одређене проблеме и усмеравајући угао презен-
тације битно утичу на степен друштвене пажње (agenda setting), мењајући пос-
тојећа уверења, ставове и судове аудиторијума. Изгубила се некадашња како-
фонија у тумачењу стварности, ослабљена је хијерархијска дистрибуција моћи 
од стране државе или апарата који су управљали у њено име. Видокруг постаје 
све суженији, јер глобални медији чине све како би наметнули своје погледе и 
начине размишљања! 

У геополитичкој науци препуштање јавног простора другима представ-
ља тешку неопрезност са разноврсним последицама. „Муниција духа“ преко 
ноћи од суседа ствара убице, пријатеље претвара у злочинце, док читаве наро-
де проглашава непријатељима. Већа изложеност медијском садржају значи и 
већу могућност пропагандног утицања! Отуда битка за симболичким влада-
њем прикрива софистицирану борбу за политичком контролом, која се води на 
свим нивоима: од локалних и регионалних, до националних и глобалних. Нај-
важнија битка водиће се у главама људи. Јавност која има претензију владања 
другима лако слободу претвара у ропство, љубав у мржњу, дијалог у монолог, 
демократију у тоталитаризам. Можда некоме таква Србија и Балкан одговара-
ју, али стратези који креирају футуристичку визију европске државне заједни-
це морали би да виде више од осталих.  

 
 

Литература: 

1. El-Nawawy, M. i Iskander, A.: Al-Jazeera, Boulder: Westview, 2003. 
2. Fandy, M.: (Un)civil war of words: media and politics in the Arab world, US: 

Greenwood, 2007. Кириллова, Н.: Медиакультура: от модерна к постмодерну. 
Москва: Акад. Проект, 2005. 

3. Haider, R.(2010): Media – Foreign News Channels Drawing U.S. Viewers, 
(http://www.ipsnews.net/2010/01/media-foreign-news-channels-drawing-usviewers/; 
приступљено 23. 11. 2014.) 

4. https://www.youtube.com/user/RussiaToday; приступљено 18.11.2014. 
5. Ioffe, J. (2010): „What is Russia Todey?”, Columbia Journalism Review 

(http://www.cjr.org/feature/what_is_russia_today.php?page=all; приступљено 19. 11. 
2014. 

6. Knobel, B.(2005): Russian News, English Accent: New Kremlin Show Spins Russia 
(http://www.cbsnews.com/news/russian-news-english-accent-11-12-2005/; приступље-
но 23. 11. 2014.) 

7. Laughlin, A.(2013): RT Russian news channel goes HD on Sky, 
(http://www.digitalspy.co.uk/media/news/a450812/rt-russian-news-channelgoes-hd-on-
sky.html#~oH9R70bjpFNPTQ; приступљено 24. 11. 2014.) 

8. Maalouf, A.: The influence of Al Jazeera in the Arab world and response of Arab go-
vernment. US: ProQuest Information and Larning Company, 2008. 

9. Naj, Dž. J. (2012): Budućnost moći, Arhipelag, Beograd. 
10. RT (http://rt.com/about-us; приступљено 25. 11. 2014.) 
11. Russiapedia (http://russiapedia.rt.com/; приступљено 17. 11. 2014.) 



Зоран Б. Јевтовић, Асиметрична битка за утицајем на Балкану 

 204 

12. Schleifer, S. A. (1998): Media explosion in the Arab World: The Pan-Arab Satellite 
Broadcasters, Transnational Broadcasting Studies, posećeno 21.11. 2014. 
URL:http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall98/Articles1/Pan-Arab-bcasters/htlm 

13. Seib, P.: The Al Jazeera Effect: How the New Global Media are Reshaping World Poli-
tics, Washington: Potomac Books, 2008. 

14. Despotović, Lj. i Jevtović, Z.: Geopolitika i mediji, Kultura polisa, Grafomarketing, 
Novi Sad, 2010. 

15. Zinovjev, A. (2003): Slom ruskog komunizma, BIGZ, Beograd.  
16. Jevtović, Z. (2000): Totalitarizam i masmediji, Krajinski književni krug i BIGZ, Beo-

grad. 
17. Jevtović, Z.: “Kult Al-Džazire u globalnom medijskom sazvežđu”,  Filozofeme, Zbornik 

Srpskog filozofskog foruma br. 10, Novi Sad, 2009. 
18. Miletić, M.: „Rusija danas (RT) – odgovor globalnom medijskom jednoumlju“, Kultura 

polisa, br. 25, god. XI, Novi Sad, 2014. 
19. Černov, A.: Traganje za kulturnim identitom – faktor medija, Prometej, Beograd, 

2007.Reljić, S,: 
 
 

THE ASYMMETRIC BATTLE FOR INFLUENCE IN THE BALKANS 

Summary: In the new world order the nature od international relations changes as 
well as the nature of national power instruments. Rapid integration of advanced technologies 
into communication systems and security strategies produces a soft power, which becomes 
much more effective by its devastating psychological impact than any military force. In new 
social environment, everything changes and adapts to communication effect, during which 
process media sensations, speculations, spinning and images come to the fore. If in the indus-
trial society the key factor of managing was domination of the sea and air, today it is the 
monitoring of communication flow, by which managing consciousness is provided. The 
global media giants (American CNN, Russian Russia Today and Qatar Al Jazeera) sudden 
interest for an active role in Balkans, indicates strategic interests in this area, but it also indi-
cates a preparation for post-war reconstruction which shall limit the sovereignty of local 
governments. Those who creates public flow of symbols and its meanings (mainstream) wins 
on idea market, but small nations have not learned lessons that have cost them dearly in the 
past. 

Key words: Balkans, media, soft power, influence, public, civil society 
 
 
 
 
 


